|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gość
|
Wysłany: Czw 19:07, 18 Sty 2007 Temat postu: Segmentacja klientów banku - wybrane zagadnienia |
|
|
Co to jest segmentacja?
Proces segmentacji rynku polega na podziale zróżnicowanej masy klientów na jednorodne grupy o podobnych potrzebach i oczekiwaniach. Grupy te określa się mianem segmentów.
Cele przeprowadzania segmentacji
Podstawowym celem segmentacji rynku jest wyodrębnienie wewnętrznie jednorodnych segmentów klientów banku, a następnie wybór konkretnego rynku działania banku i jego placówek operacyjnych. W praktyce oznacza to wskazanie tych grup klientów, które obecnie znajdują się (lub znajdą się w przyszłości) w obszarze zainteresowania banku.
Kryteria segmentacji
Najczęściej stosowane przez banki kryteria segmentacji klientów indywidualnych to:
• ekonomiczne: wielkość dochodu, źródła jego powstawania (np. aktywność gospodarcza na własny rachunek),
• demograficzne: wiek, płeć, wykształcenie, faza cyklu rodziny,
• społeczne: zawód, miejsce zamieszkania, przynależność do grupy społecznej,
• sposób postępowania na rynku: stosunek do oszczędzania stosunek do ryzyka, lojalność wobec banku, częstotliwość kontaktów z bankiem, wielkość zaangażowania finansowego,
• styl życia: aktywność zawodowa, zainteresowania, formy wypoczynku.
Kryteria segmentacji klientów instytucjonalnych:
• wielkość przedsiębiorstwa:
- wielkość sprzedaży,
- wielkość zysku,
- wielkość zatrudnienia;
• branża gospodarki:
- rolnictwo,
- budownictwo,
- przemysł,
- handel,
- usługi;
• forma prawna:
- osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
- spółki prawa cywilnego,
- spółki jawne prawa handlowego,
- spółki akcyjne notowane na giełdzie,
- pozostałe spółki akcyjne,
- spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,
- spółdzielnie,
- przedsiębiorstwa państwowe;
• obszar działania:
- przedsiębiorstwa lokalne,
- regionalne,
- krajowe,
- międzynarodowe,
- ponadnarodowe;
• poziom zasobów (poziom technologii, wyposażenie w pewne typy urządzeń)
Korzyści segmentacji
Korzyści, jakie może uzyskać bank przez stosowanie segmentacji klientów:
• analiza poszczególnych segmentów rynku jest podstawą oceny ich atrakcyjności (opłacalności) dla banku i wpływa na planowanie działań marketingowych oraz uniknięcie nieefektywnego wykorzystania zasobów banku,
• znajomość potrzeb różnych segmentów jest podstawą przygotowania oferty usług bankowych (w tym zwłaszcza nowych) i skierowania jej do konkretnych - potencjalnych nabywców,
• możliwość dostosowania cech oferty do potrzeb i oczekiwań segmentów klientów stwarza szansę uzyskania przewagi konkurencyjnej w konkretnym segmencie rynku.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|